Supersporťáky na baterky. Proslulá automobilka McLaren končí se spalovacími motory

McLaren Speedtail, jeden z prvních hybridních modelů, který britská automobilka vyrobila.

McLaren Speedtail, jeden z prvních hybridních modelů, který britská automobilka vyrobila. Zdroj: McLaren

McLaren Speedtail
McLaren Speedtail
Zařazení levnějších modelů delší dobu zvažuje americká automobilka Tesla vizionáře Elona Muska.
Dobíjecí stanice pro elektromobily
Parkování mají v Norsku elektromobily zdarma, často i s možností nabíjení.
10
Fotogalerie

McLaren Automotive, světoznámý výrobce luxusních a supersportovních vozů, chce do deseti let kompletně nahradit všechny své modely elektromobily. Informaci přinesl britský deník Financial Times. Zatímco u velkých automobilek typu Volkswagen se už přechod na elektromobilitu stal dlouhodobým trendem, mezi prodejci supersportů je to rarita. 

Automobilka McLaren bude v nadcházejícím desetiletí vyrábět především hybridní automobily, které využívají spalovacího a elektrického pohonu současně. Počínaje rokem 2030 má ovšem v plánu dát vývoji spalovacích motorů sbohem úplně a o pět let později ukončí i jejich prodej.

„Očekáváme, že okolo roku 2035 bude velká část světa plně přecházet na elektromobily,“ vysvětluje příčiny nečekaného rozhodnutí Mike Flewitt, výkonný ředitel společnosti.

McLaren se tak stal jedním z prvních výrobců přepychových vozidel, jenž detailně představil světu program svého přechodu k elektromobilitě.

Automobilka Ferrari, největší konkurent McLarenu, svou strategii týkající se elektromobility zatím tají. V následujících letech se však podle agentury Reuters rovněž chystá zaměřit hlavně na hybridy. Od roku 2022 mají dokonce tvořit šedesát procent prodejů italské automobilky. 

McLaren dosud vytvořil dva hybridní vozy, P1 a Speedtail. Od příštího roku však má být hybridem každý nový model. Na první plně elektrický automobil si ale budou muset zákazníci podle Flewitta počkat až do druhé poloviny desetiletí. Důvodem jsou náročné požadavky na životnost baterie, hmotnost auta a jeho výkon.

Vozidla mají mít vylepšenou konstrukci s delším dojezdem na jedno nabití s tím, že většina použitých součástek bude přímo z Velké Británie, kde McLaren sídlí. „Je to nadšenecký produkt,“ slibuje Flewitt.  

Zapojení výrobců supersportů do přechodu z fosilních paliv na elektřinu je dalším signálem, že elektromobilita je evidentně na vzestupu. Ostatně i motoristický průmysl letos citelně trpěl v důsledku koronakrize, ale evropskému trhu s elektromobily se překvapivě dařilo.

Za první pololetí se v Evropě prodalo téměř 400 tisíc hybridních a plně elektrických vozidel. Evropa tak poprvé od roku 2015 předběhla v počtu prodaných elektromobilů Čínu. 

Obliba elektromobilů letos rostla například v Německu, ve Francii a zejména ve Švédsku, kde zelené vozy získaly 26procentní podíl trhu. Dlouhodobě se jim naopak nedaří prorazit v zemích Visegrádské čtyřky, tedy i v Česku, kde bylo v prvním pololetí 2020 registrováno jen 1110 nových elektromobilů a 854 hybridů. To je méně než jedno procento z celkového prodeje.

Elektromobily jsou totiž pro některé země příliš drahé. „Cena je hlavní problém v celé Visegrádské čtyřce,“ řekl letos v únoru deníku E15 Petr Knap, vedoucí partner z poradenské společnosti EY.

I tento problém by nicméně v budoucnu mohl být odstraněn. Například indická vláda před dvěma týdny schválila nový zákon umožňující prodej a registraci elektromobilů bez baterie, což dříve nebylo možné. Indové si tak mohou pořídit baterii od jiné firmy zvlášť, čímž se pořizovací cena vozu sníží až o čtyřicet procent. Tamní úřady doufají, že elektrická auta tím budou dostupnější pro větší část populace.

Zařazení levnějších modelů delší dobu zvažuje také americká Tesla vizionáře Elona Muska. „Jedna z věcí, která mně nejvíc štve je, že naše vozy momentálně nejsou dostatečně cenově dostupné. To musíme změnit,“ prohlásil Musk.